Několik otázek a odpovědí nejen pro saunaře

Několik otázek a odpovědí nejen pro saunaře.

Proč by měl člověk, který k saunování nemá žádný vztah, začít?

Protože se bude potom cítit příjemně a odpočatě. Jak po stránce fyzické, tak po stránce psychické. Sauna má na lidské zdraví prokazatelně pozitivní vliv. Po pravidelném saunování se mnohonásobně zvýší obranyschopnost organismu. Další velmi příjemnou stránkou je krásně pročištěná pokožka.

Jak často by měl chodit člověk do sauny, aby to mělo tento pozitivní zdravotní účinek?

Pozitivní efekt vydrží zhruba sedm až deset dní. Doporučuje se saunovat celoročně zhruba v týdenním intervalu. Tělo si pak udržuje zvýšenou hladinu obranyschopných látek. To, že je saunování vhodně jen v zimě, je mýtus. Ideální je chodit do sauny celoročně.

Jsou nějaká pravidla či postup správného saunování?

Člověk by neměl přijít do sauny úplně hladový, ale také ne přejedený. Měl by se osprchovat, osušit, ještě než se v kabině položí, měl by se vypodložit osuškou nebo prostěradlem, aby pot neskapával na lavici, což je jedno ze základních hygienických pravidel a základní ohleduplnost k ostatním. V sauně je doporučeno ležet, tělo se pak prohřívá rovnoměrněji. Jde-li člověk do finské sauny a není na to zvyklý, je nejlepší začít od spodní lavice, protože je-li v sauně 90°C, tak na spodní lavici bude tak 50-55°C. není přesně stanovený čas, jak dlouho v sauně setrvat, toto je značně individuální(ideální je 8-15 minut).

Dá se nějak poznat, že jsem v sauně příliš dlouho?

Pokud člověk cítí nepříjemné pocity, jako např. pálení prsních bradavek, nebo ušních boltců, je to signál, že tělo má již dost a je čas odejít. Sauna má být příjemná, sauna není místo na trhání rekordů.

Co se v organismu děje, při pobytu v sauně?

Po několika minutách se člověk začne potit, přičemž se vyplavují nečistoty z pokožky, ta se čistí a zároveň se navozuje stav umělé horečky. Jak se tělo prohřeje asi o jeden stupeň, začne produkovat obranyschopné látky (jako při patologické horečce) a tím se vybudí imunita.

Po prohřátí musí následovat zchlazení?

Zchlazení je stejně důležité jako prohřívání. Naprosto ideální postup je: prohřátí, osprchování teplou vodou, poté zchlazení ať vodou, ledem či sněhem. Nejefektivnější je ochlazovací káď nebo bazének. Stejnou dobu jako v prohřívárně, by měl člověk strávit i v odpočívárně, zabalený v dece. Pak se dle libosti cyklus může zopakovat.

Používá se po saunování krém?

Ne. Krém ani mýdla by se používat neměly. Po saunování má pokožka ideální přírodní pH. Maximálně se muže lehce vetřít med. Po sauně se ale doporučuje spánek.

Je potřeba dodržovat zvláštní pitný režim?

Pitný režim je v průběhu saunování nesmírně důležitý, aby nedocházelo k nevolnostem nebo točení hlavy. Nejlepší jsou minerální vody, čistá voda či čaj. Po skončení procesu si můžeme dát vinný střik nebo pivo. Tvrdý alkohol a kouření bezprostředně po sauně není nejlepší způsob.

Může člověk v sauně strávit celý den a absolvovat třeba šest a více cyklů?

Doporučují se tři saunové cykly, což je asi hodina a půl, ale jestliže tam člověk stráví celý den, mezitím lehce poobědvá a prospí se, jde i více cyklů.

Mohou se saunovat i děti?

Určitě ano. Doporučuje se ale kratší čas (asi o polovinu kratší než u dospělých) a samozřejmě by měli děti zůstat na spodní lavici. Je dobré naučit děti dýchat do tzv. komůrky a připravit si pro ně nějakou tematickou pohádku vztahující se k horku, aby se zabavily.

Od jakého věku?

Finové saunují děti prakticky od narození. V našem prostředí je doporučeno tak od jednoho roku věku.

Jsou nějaká pravidla, jak se správně chovat v sauně?

Po příchodu se osprchovat, podložit se prostěradlem, nehlučet (týká se i dětí), hlavně respektovat soukromí a intimitu ostatních.

Je nějaká věková hranice, do kdy je vhodné saunování?

To je individuální. Pokud je člověk zdravý, neměl by mít se saunováním problém v žádném věku. Pokud má pochybnosti, měl by se poradit s lékařem. Jsou určité diagnózy kdy se sauna nedoporučuje: srdeční choroby, vysoký tlak, kožní nemoci, respirační onemocnění atd.

Jde v sauně vyléčit například rýma?

Ne. Jestliže je již člověk nachlazený, saunou se nevyléčí, naopak je to pro organismus velká zátěž, nehledě k tomu, že by mohl nakazit ostatní návštěvníky. Naopak je velmi mnoho stavů, kdy má sauna pozitivní vliv – zejména při psychických stavech a stresu.

Někdy se polévají kameny v topidle. K čemu je to dobré?

Po polití topidla vodou dojde ke krátkodobému zvýšení teploty a vlhkosti. Je dobré do vody přidat i pár kapek esenciálního oleje, provoní se vzduch a lépe se dýchá. Ovšem jsou lidé, kteří upřednostňují suchý vzduch a jiný si kameny polévají. Je to individuální a vždy záleží na domluvě spolusaunařů.

Když mě finská sauna nedělá příliš dobře, ale přesto bych se chtěl zpotit?

Existuje sauna parní, kde je teplota výrazně nižší a funkci vysoké teploty zde přejímá pára. Třeba parní box.

Může něco člověka, který půjde do sauny poprvé, překvapit?

Možná to, že se v sauně pohybuje bez plavek. Totiž mokré plavky se odpařují, což velmi negativně působí na pohlavní orgány. Pokožka musí v horku dýchat, ideální je ji ničím nezahalovat. Někdo však trpí studem, proto se lze zahalit do prostěradla. Většinou ale člověk záhy zjistí, že do sauny se chodí pro zdraví a ne pro okukování ostatních.

[like]

doporučují 3 ze 4 mistrů ČR v silovém trojboji

Otevírací doba
otevírací doba
Kontaktní telefon
604 117 002

Přijímáme

Z fotogalerie
img_5521 img_5524 img_5536 img_5547




Kontakt
Milan Hulec
tel.:604 117 002